Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Jezdit v Budějcích na kole na pivo? Tradice trvá dodnes

Čtvrtek večer a pohled do historie krajské metropole. Drbna historička a Jan Schinko se podívali na Divadelní ulici, která byla pěší zónou už před více než sto lety. Aby ne, v roce 1919 bylo podle údajů pouze 31 automobilů a 16 motocyklů.

Divadelní ulice byla pěší zónou už před rokem 1908. Normálně bez zakazujících dopravních značek a bez hlídkující stráže pořádku. Trochu se to pohnulo, když byla Divadelní ulicí zavedena v roce 1909 tramvaj, ale i tak to byla pohodlná pěší zóna. Tramvaj cinkala, při nejhorším snadno zabrzdila, protože měla v centru povolenou rychlost maximálně 10 až 12 km/hod. Teprve po 1. světové válce se v Divadelní ulici více vyskytl automobil. V roce 1919 bylo ve městě podle nejstaršího policejního seznamu jen 31 automobilů a 16 motocyklů.

Vlevo na pohlednici stojí za mostem na pravém břehu Malše Wendlerův zájezdní hostinec, v čase snímku restaurace Johanna Strohmayera. Restaurace měla podél nábřeží letní zahrádku, která přecházela v aleje vzdechů. Na místě restaurace o něco dál od Malše byla v roce 1928 postavena dnes již jen legenda – kavárna Savoy. Pohlednice zachycuje malebný prostor a život ve městě. Možná až taková romantika to nebyla, ale monarchisti říkají, že byla.

Ze starého Zlatého mostu jedou na Lineckou dva cyklisti mající na hlavě klobouk. Nezdá se, že pevně naražený, což by odpovídalo případnému povětří a rychlé jízdě. Podle nařízení purkmistrovského úřadu z března 1896 mělo být každé jízdní kolo opatřeno na viditelném místě číslem a každý cyklista měl mít legitimaci se svou podobiznou a kolkem 1 zl. To už se nejezdilo na kolech „kostitřasech“.

Obchodník Albert Čížek nabízel v roce 1895 pravé velocipedy Premier Helical z anglických továren Hillmann a Herberr & Cooper za 140 zl. Mechanik Hugo Hossner zase nabízel velocipedy nejznámější firmy Seidel a Neumann v Drážďanech. Při Rudolfovské ulici v ohradě pana stavitele Tiebla bylo zařízeno cvičiště, kde se vyučovalo jízdě na kole denně od 1. do 2. hodiny odpoledne. Přihlášky přijímal náčelník Českého klubu velocipedistů František Kollmann, úředník české smaltovny. Nebyl uveden věk, takže učit se mohl každý, kdo udrží balanc.

Poněvadž nebyly dopravní značky a už vůbec ne dnešní neoblíbené jednosměrky, mohli cyklisti jezdit všude. Podle dobových místních listů z přelomu 19. a 20. století, které s chutí jmenovitě informovaly, co kde někdo způsobil (i o políčku, facce a podobně), se mezi chodci a cyklisty nic nepřihodilo. Jen jednou jeden důstojník na kole nakopl psa. Jel po Krumlovských alejích, kde se dáma procházela se psem, který najednou na důstojníka zuřivě vyrazil. Jméno důstojníka se nepodařilo žurnalistům zjistit. 

Český klub velocipedistů byl založen na valné hromadě v únoru roku 1895 v domě U tří kohoutů na náměstí. Klubovou místnost si však přeložil v listopadu 1895 do hostince U Svobodů v Jírovcově ulici. Aktivní klub pořádal sportovní i společenské akce. Na kolech jezdily také sportovně naladěné ženy. Jiné ženy velociped nezajímal a některé se sdružovaly v ženské spolky a hřímaly proti jízdě na kole. Vadilo jim leccos. U dam, že je to neslušné a u pánů, že jezdí na pivo.

Od roku 1895 byl v provozu nový český pivovar na Pražské (později Budvar) a klub velocipedistů tam pořádal jízdy. Sraz býval u Slunce. Samozřejmě, že tam nepili limonádu a zdrželi se. Také je jasné, když už tam měli kolo, že na něm jeli domů. Ale klub myslel i na ženy. Pořádal věnečky u Hromádků s hudbou c. k. pěšího pluku číslo 11, vstupné pro člena klubu 50 kr., rodina člena 1 zl., nečlen 80 kr., rodina nečlena 1 zl. 50 kr., začátek v 8 hod. večer. Domácí toileta. 

Tradice jezdit v Budějcích na kole na pivo trvá dodnes. Probíhá dokonce legislativní diskuse, že do 0,8 promile alkoholu by to mohlo být v pořádku. 

Autoři

Štítky pivo, České Budějovice, pěší zóna, cyklista, první světová válka, Budějovický Budvar, Slunce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jezdit v Budějcích na kole na pivo? Tradice trvá dodnes  |  Historička  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.