Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Budějcká Drbna

Divadlo bylo před 44 lety z havarijních důvodů uzavřeno. Zamlžilo se, co bylo příčinou

čtvrtek, 4. června 2015, 13:30

Krásný čtvrteční den nabízí rovněž možnost začíst se do něčeho zajímavého. I dnes proto nemůže chybět další díl seriálu Drbna historička, ve kterém vás Jan Schinko provází po Budějcích. Nyní se věnuje Divadelní ulici, která je momentálně ulicí Dr. Stejskala.

Průhled do Divadelní ulice přes Zlatý most před rokem 1908 zachycen na pohlednici, jejímž nosným motivem se zdá být hovězí, pravděpodobně volský, potah, který již most přejel a ubírá se na Linecké předměstí. Z mostu nevede dlážděná vozovka v ose mostu, jak by se čekalo, ale zatáčí podle někdejšího zatočeného obranného barbakánu. Za mostem vpravo stojí městské divadlo, vlevo Wendlerův hostinec. Zlatý most má nízké oblouky. Byl nezpůsobilý pro tramvaje, proto byl rozebrán a před 1. světovou válkou postaven bytelný nový (současný).

Hovězí potahy byly za c. k. běžným dopravním prostředkem. Mlékaři používali k potahu i psy. Automobilů jezdilo ve městě jen několik (až v roce 1919 bylo ve městě 31 automobilů a 16 motocyklů, v roce 1929 osobních automobilů 186, nákladních 45, motocyklů 93). Podle sčítání domácího zvířectva v roce 1911 se nacházelo ve městě 466 kusů hovězího dobytka a 32 býků, 225 kobyl, 84 koňů a 207 valachů, 529 vepřů a 7 kanců (poměrně málo kanců), 338 koz a 38 ovcí. Například také 238 úlů. Kolik bylo ve městě volů list Budivoj neuvedl.

Vůl jako tažná síla se zkoušel v době, kdy se zaváděla koněspřežní železnice. Byla ustanovena komise, která voly na železnici prověřovala. V konečné zprávě komise opatrně konstatovala, že volové jsou silní, hodně utáhnou, více než koně, ale jsou málo učenliví a nechtějí klusat jako koně, a už vůbec ne běžet tryskem. Hovězí potahy ustupovaly, ale ještě v roce 1928 zaznamenala dopravní hlídka na křižovatce Rudolfovské a Na Sadech za měsíc květen v době od 7 do 19 hodin 250 potahů hovězích (ale koňských potahů 19 146 a jen o něco více motorových vozidel, přesněji 19 555).


Současný pohled na ulici Dr. Stejskala a Zlatý Most. Foto: Jan Homolka

Městské divadlo bylo postaveno v roce 1819 v empírovém pojetí podle projektu Martina Schmidtschlägera. Impozantní budova to není. Tehdy však byl empír moderna. Baroko bylo „staré“ a novogotika a novorenesance (Národní divadlo) přišly později. Divadlo nebylo postaveno celé, v suterénu byly v té době ještě sklady Velkého pivovaru, který stál naproti (dnes v těch místech Savoy). Pivovar vařil pivo asi do roku 1856. Traduje se, že léta byly skladovány pod divadlem sudy piva a že herci po představení občas sud narazili (a zřejmě poté vypili).

V roce 1971 bylo divadlo uzavřeno z havarijních důvodů. Proč a jak k tomu došlo, že stavební stav divadla byl havarijní, se zamlžilo. V letech 1986 až 1990 se uskutečnila rekonstrukce divadla. Ve hmotě divadla zůstala zakomponována středověká hradební bašta Bílá. Sice vertikálně neprochází celým divadlem, ale ve dvou patrech je. Rovná chodba vede najednou do půlkruhu. V Bílé věži měli hudebníci nástroje a ladírnu (Klášterní věž se za socialismu nazvala také Bílá, ale to proto, že se ideologům nelíbil název Klášterní a na jiný nepřišli, zrovna totiž byla nabílená).

Vlevo stojí patrový klasicistní dům s valbovou střechou známý hostincem a zahradní restaurací U Wendlerů. Byl to hostinec německý, i když Češi tam také chodili do zahrady na pivo. Do domu ani ne, tam sídlily německé spolky. Dům byl zbořen před 1. světovou válkou. Přibližně mezi Wendlerů hostincem a divadlem stála do roku 1844 vysoká Linecké brána. Kvůli divadlu byla v roce 1819 trochu ubourána, ale pak ji radnice hrubě nechala zbořit.

Zlatý most byl do roku 1954 jediným vstupem do města od jihu. Platilo se tam mýto, poplatky, akcíz a podobně, jezdil tudy tranzit Linec - Praha, což všechno přinášelo městu zisk, tudíž Zlatý most. Až v letech 1953 a 1954 byl postaven přes Malši nový most, který odklonil dopravu na Senovážné.

Napsal Jan Schinko

Kam dál?

Mattoni 1/2Maraton České Budějovice se blíží, dopravní opatření zásadně omezí řidičeMattoni 1/2Maraton České Budějovice se blíží, dopravní opatření zásadně omezí řidiče

Mattoni 1/2Maraton České Budějovice se blíží, dopravní opatření zásadně omezí řidiče

čtvrtek, 4. června 2015, 11:11První červnový víkend opanují České Budějovice běžci. Ulicemi jihočeské metropole se rozběhne již...

Za město bude v teplárně hlasovat primátor Jiří SvobodaZa město bude v teplárně hlasovat primátor Jiří Svoboda

Za město bude v teplárně hlasovat primátor Jiří Svoboda

čtvrtek, 4. června 2015, 10:27Na valné hromadě Teplárny České Budějovice bude 15. června hlasovat za majoritního vlastníka...

Na konci války se dalo budějcké gestapo na útěk. Několik jedinců trestu smrti neunikloNa konci války se dalo budějcké gestapo na útěk. Několik jedinců trestu smrti neuniklo

Na konci války se dalo budějcké gestapo na útěk. Několik jedinců trestu smrti neuniklo

čtvrtek, 4. června 2015, 06:54Ačkoliv se ke konci války přestěhovalo budějcké gestapo do Hardmuthovy vily na dnešní Lidické...

© 2011 - 2017 TRIMA CB, s. r. o