Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Budějcká Drbna

Víte, jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace?

sobota, 28. října 2017, 07:51

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky reklamace, zboží, zákazník, obchodník

Kam dál?

Nový Renault Koleos strčí do kapsy i tradiční SUV. Za rozumnou cenuNový Renault Koleos strčí do kapsy i tradiční SUV. Za rozumnou cenu

Nový Renault Koleos strčí do kapsy i tradiční SUV. Za rozumnou cenu

úterý, 19. září 2017, 10:51Nový Renault Koleos je sice na českém trhu teprve několik měsíců, přesto si už získal obdiv...

Pro létání s drony platí jasná pravidla. Nesmí obtěžovat lidi a musí dodržovat odstup od budovPro létání s drony platí jasná pravidla. Nesmí obtěžovat lidi a musí dodržovat odstup od budov

Pro létání s drony platí jasná pravidla. Nesmí obtěžovat lidi a musí dodržovat odstup od budov

pátek, 4. srpna 2017, 06:19Pro létání s drony platí jasná pravidla, která byste měli znát, než se pustíte do průzkumu okolí z...

Nabitá letní kulturní mozaika rozezní areál kláštera v BorovanechNabitá letní kulturní mozaika rozezní areál kláštera v Borovanech

Nabitá letní kulturní mozaika rozezní areál kláštera v Borovanech

středa, 14. června 2017, 21:02Léto v klášteře Borovany bude patřit kapelám různých žánrů. Každý si určitě vybere z letní pestré...

© 2011 - 2017 TRIMA CB, s. r. o