Budějcká Drbna

Vozítka za kolo názorem čtenáře

pondělí, 25. července 2011, 10:58

Téma vozítek za kolo zajímá mnoho lidí a proto jsme se rozhodli pro pokračování článkem, který nám zaslal jeden z našich čtenářů. Věříme, že pomůže v orientaci zejména těm, kteří vozítko již doma mají, nebo se pro jeho koupi rozhodují.

V reakci na Váš článek: Vozítka za kolo? Zjišťovali jsme jak to vlastně je. Vás chci informovat o stavu, který se v současnosti v této kauze a problematice vyvíjí.

Mě osobně stanovisko Ministerstva dopravy a veškerý následný vývoj opravdu pořádně naštval. Podotýkám, že jsem v této věci nebyl nikdy nijak zainteresován, nemám žádné politické vlivy ani ambice, jsem úplně obyčejný člověk a táta od rodiny, který před časem pro svého syna pořídil právě přívěsný vozík, samozřejmě homologovaný a výrobcem testovaný dle norem ASTM celosvětově platných pro nepoháněné přívěsy za jízdní kola.

Já i celá moje rodina jsme z něj nadšení, protože představuje výborný způsob (a jeden z mála) jak po narození dítěte může společně celá rodina trávit aktivně volný čas. S vozíkem jezdíme převážně po cyklostezkách, ale všichni moc dobře víme, že v ČR velká většina cyklostezek vede po veřejných komunikacích zejména 3. tříd. Současně se skutečností, že v ČR vedou značené cyklostezky v podstatě odnikud nikam a nejsou na sebe nikterak logicky navazující, je s podivem, že Ministerstvo dopravy a další subjekty (Policie ČR, Asociace dovozců kol atd.) přichází s takovýmto svérázným výkladem zákona.

Dle mého názoru a vlastních zkušeností nemůže být pro dítě lepší a pohodlnější přeprava, než je právě přívěsný vozík za kolo. Bezpečnost dítěte ve vozíku není o nic nebezpečnější než jiné způsoby přepravy dítěte, ba právě naopak, v případě pádu samotného cyklisty se vozík nepřevrací, dítě je v něm pevně fixováno tří nebo pětibodovým systémem uchycení. V dětské sedačce při jakékoliv kolizi padá ze značné výšky na zem.

Dle našich zkušeností v žádném případě nedochází v praxi k nadměrné agresivitě řidičů vůči jízdnímu kolu s vozíkem, ba právě naopak, mnoho řidičů cyklisty s vozíkem objíždí ve větší vzdálenosti a jsou ohleduplnější než k cyklistům - jednotlivcům. Tento fakt mohu potvrdit i z provozu v hl.měste Praze. Vyjímky samozřejmě vždy budou potvrzovat pravidlo, ale je naprostý nesmysl kvůli tomu vozíky v ČR zakazovat, zejména i s ohledem, že jsou povoleny a hojně využívány ve většině států EU. Vše celkem trefně vystihl na fóru jeden uživatel příspěvkem "Nesmysl, je to stejné, jako když nebudeme chtít, aby nikdo spadnul do studny - tak pro jistotu zakážeme všechny studny". Našemu synovi se ve vozíku např. velmi líbí, má v něm pohodlí, rozhled, hračky, jídlo... což mu v žádném jiném případě nemohu nijak jinak poskytnout.

 
V souvislosti se vším výše uvedeným jsem se rozhodl pokusit se nastartovat protiútok vůči tomuto dle mého názoru nesmyslnému výkladu práva. V minulém týdnu jsem kontaktoval jak prodejce přívěsných vozíků p. Fialu, který na problém poukazuje také na svých stránkách, tak se mi povedlo zkontaktovat i o.s. Auto*mat, které v této věci připravuje již několik akcí.

Za nás jako jednotlivce odešly v průběhu minulého týdne na Ministerstvo dopravy žádosti dle zákona 106/1999 o poskytnutí odborných studií a podkladů, díky kterým MD došlo k závěru, který prezentovalo v médiích. Dále je již v provozu elektronická petice, kterou připravil p. Matějka a o.s. Auto*mat, které jí prostřednictvím pana Fillera progaguje na serverech Prahounakole.cz, nakole.cz a dalších. Petice je k dispozici ZDE, v tuto chvíli jí podepsalo cca 190 signatářů. Celou věcí se začala zabývat skupina lidí a odborníků přes cyklistiku (p. Filler, p. Matějka, včera se nám ozval ještě i p. Zídek, který nabízí pomoc medializací prostřednictvím serveru Cykloturistika.cz), včera vyšel článek v Hospodářských novinách, připravují se další.

Já osobně jsem založil na Facebooku skupinu: Privesne voziky za kolo - podporujeme zmenu legislativy, která se snaží mapovat aktuální dění v této problematice a informovat o vývoji stavu. V rámci svých časových a jiných možností se chci v této věci alespoň prostřednictvím FaceBooku a o.s. Auto*mat i nadále angažovat, protože současný stav legislativy a právní vakuum v této oblasti je do budoucna neúnosné a zejména nesmyslné. V případě, že sdílíte podobný názor, jistě uvítáme jakoukoliv další medializaci a podporu.


Tento dopis nám zaslal pan Robert Čermák, který je zároveň i autorem fotografií.
Při pádu kola nehrozí převržení vozítkaPři pádu kola nehrozí převržení vozítkaVozítko za kolo- systém uchyceníVozítko za kolo- systém uchyceníVozítko za kolo- systém uchyceníVozítko za koloPohoda a klídeček :-)O zábavu postaránoVozítko za kolo

© 2011 - 2017 TRIMA CB, s. r. o

Zavřít reklamu

Reklamní sdělení