Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Budějcká Drbna

DRBNA HISTORIČKA: Dlouhý most nebyl nikdy kamenný

čtvrtek, 30. května 2019, 16:58

Na Dlouhý most se v dnešním díle Drbny historičky podíval historik Jan Schinko. Původně se čekalo, že budem mít Dlouhý most oblouk. Podle Klubu za staré Budějovice by ale oblouk narušil panorama města. Zajímavostí je, že Dlouhý most nebyl nikdy kamenný.

Po Dlouhém mostě jede z Husovky do Čtyráku koňský potah v čase c. k. Vlevo za mostem již stojí Nisslův dům s arkýřovou věžičkou z roku 1904. Vpravo těsně za mostem je stále někdejší mýtní domek a za ním následuje alej košatých lip. Lip tam rostlo celkem devět, pravděpodobně zasazených kolem 1880. Roku 1928 se začala Husovka dláždit na šířku prvního železného Dlouhého mostu a lípy musely být odstraněny. Trochu se proti likvidaci lip slovně bojovalo (jedna taková lípa produkuje kvanta kyslíku), ale skutečně překážely státem stanovené šířce vozovky.

Na snímku je na mostě klidno, protože v té době bylo ve městě sotva deset automobilů, ale ve 20. letech 20. století strmě narůstal na Dlouhém mostě provoz. Radnice měla na most relativně malý vliv. Dlouhý most příslušel erární silnici třeboňsko – domažlické. Erár Dlouhé mosty financoval a tím si určoval podmínky.

Radnice prosazovala, aby druhý železný Dlouhý most, který byl slavnostně otevřen dne 27. října 1932, měl vozovku širokou 12 m s ohledem na zavedení tramvají do Čtyřech Dvorů. Ale zemský úřad na „své“ silnici stanovil 10 m. Leda, že by most platila radnice, ale ta na to neměla. Na snímku je první železný Dlouhý most z roku 1880 podle projektu Václava Koudelky. Do té doby byly všechny Dlouhé mosty dřevěné. Nejdelší byl Dlouhý most z roku 1818 měřil 103,5 m.

První i druhý želený Dlouhý most byly ploché. Čekalo by se, že most jakožto brána do města od západu, bude mít horní oblouk, nebo více oblouků, podle tradice mostů přes Malši a starých mostů přes Vltavu u vodárny. U prvního Dlouhého mostu to není vysloveně doloženo, ale u druhého to prosadil Klub za staré Budějovice. Vehementně argumentoval tím, že nesmí být pohledově narušeno panorama města od západu. Oblouky by překážely výhledu. Tím se v roce 1932 otevřel nový Dlouhý most placatý. Zemskému úřadu to bylo celkem jedno, co je vidět či nevidět z mostu. Projekt zpracovaly Škodovy závody Plzeň.

Vpravo za mostem ve směru do města je nezastavěný prostor a je vidět až trakt zájezdního hostince U Zelené ratolesti. Hostinec nechal postavit v roce 1821 Taddäus Lanna a v roce 1831 areál přestavěl Adalbert Lanna. Současně zařídil na Vltavě místní překladiště, mohlo by se říci říční přístav, a k Zelené ratolesti přivedl koňku.

Erár vybíral u Dlouhého mostu mýtné do konce roku 1892. Obec ještě léta vybírala u mostu místní různé silniční poplatky za každý povoz a v tom povozu za každého koně, přičemž při jízdě do města a znovu při jízdě zpět. Bylo to neudržitelné morálně (platit tam i zpátky dvakrát denně) a za druhé nárůstem přejezdů automobilů.

Zajímavostí je, že Dlouhý most nebyl nikdy kamenný. Nemáme žádný gotický, renesanční, empírový, barokní ani secesní most. (Nedávno byl zlikvidován kubistický most v ulici U Tří lvů.) Možná by šlo říci, že viadukt na Rudolfovské je secesní. Přitom v 16. století bylo město bohaté a mělo na víc, než jen na dřevěný Dlouhý most. Stavěla se však Černá věž a nová radnice a výpadovka na Vodňany nebyla prioritní. Hlavní obchodní cesta byla jih – sever po Linecké a Pražské.

Nejdelší dřevěný most měla koňka 420 m a nejdelší želený most dlouhý 380 m vedl z prostoru dnešního Mercury Centra přes nádražní těleso do Pětidomí.

Napsal(a) Jan Schinko | Foto Archiv Jan Schinko

Štítky Drbna historička, Jan Schinko, Dlouhý most

O čem píše Drbna.cz

Provozovatelé restaurací na letišti diskriminovali cizinceProvozovatelé restaurací na letišti diskriminovali cizince

Provozovatelé restaurací na letišti diskriminovali cizince

Dnes, 15:40Většina obchodů a restaurací, které kontrolovala Česká obchodní inspekce na pražském letišti v...

Varnsdorf ukládá řidičům pokuty nezákonně, míní ombudsmanVarnsdorf ukládá řidičům pokuty nezákonně, míní ombudsman

Varnsdorf ukládá řidičům pokuty nezákonně, míní ombudsman

Dnes, 12:15Ústecký krajský úřad toleruje protiprávní jednání Městského úřadu Varnsdorf. Alespoň to konstatuje...

VIZUALIZACE: Jak bude vypadat Václavák po rekonstrukci? Vrátí se tramvaje a přibydou stromyVIZUALIZACE: Jak bude vypadat Václavák po rekonstrukci? Vrátí se tramvaje a přibydou stromy

VIZUALIZACE: Jak bude vypadat Václavák po rekonstrukci? Vrátí se tramvaje a přibydou stromy

Dnes, 11:03Radní pražského magistrátu během včerejšího jednání schválili návrh proměny Václavského náměstí....

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o