Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Budějcká Drbna

Lidé často chodí mimo přechody a nenosí reflexní prvky, vysvětluje srážky aut s chodci dopravní expert

pátek, 23. listopadu 2018, 07:22

V posledních týdnech dochází k více srážkám aut s chodci. Většina nehod je bohužel pro chodce smrtelná. Nejčastější příčiny nehod a způsoby, jak jim zabránit, vysvětluje dopravní expert Roman Budský.

Na přelomu podzimu a zimy je třeba mít se obzvlášť na pozoru. „Pro chodce jsou nejnebezpečnější listopad a prosinec, protože jsou to tmavé měsíce,“ říká Budský. Chodci jsou totiž méně vidět a při přebíhání silnice hůře odhadují rychlost a vzdálenost přijíždějících vozidel.

Podle statistik zhruba čtvrtina chodců umírá na přechodech. Lidé totiž silnice často přecházejí bezhlavě a nemyslí na to, jestli řidiči stihnou zastavit. „Hodně lidí přechází silnice mimo přechody tam, kde by měli přecházet po přechodech. Pokud je do vzdálenosti padesáti metrů přechod, podchod, nadchod nebo světelná křižovatka, jsou chodci povinni je použít. To však často nedělají,“ vypočítává další nešvary chodců dopravní expert.

Bez viny ale nebývají ani řidiči. „Řidiči se musí k přechodům přibližovat tak, aby chodce neomezili. Často jim ale nedávají přednost,“ popisuje Roman Budský. V takových případech doporučuje chodcům nechat řidiče projet a nevcházet na přechod za každou cenu.

Spousta lidí stále ignoruje povinnost nosit reflexní pásky. „Chodci jsou povinni pásky používat, když se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po okraji vozovky, pakliže tam není veřejné osvětlení,“ definuje podmínky nošení pásek Budský. Zároveň přidává informaci o tom, co je snížená viditelnost: „Je to situace, kdy účastníci silničního provozu dostatečně nevidí sebe navzájem, nebo předměty na silnici. Není to zdaleka jenom tma v noci, ale třeba i svítání, soumrak, sněžení, hustý déšť nebo mlha. Za sníženou viditelnost se považuje i pohyb v tunelu. To platí i pro tunely vevnitř osvětlené,“ doplňuje.

Kdyby všichni chodci používali reflexní prvky, polovina ze zemřelých mohla žít. Roman Budský zmiňuje, že “svítivé“ plochy našité na oblečení často nejsou dobře vidět. „Doporučuji reflexní pásky. Měly by mít zelenožlutou barvu, na tu je lidské oko nejcitlivější. Pásky musejí být blíže ke středu vozovky – chodec jdoucí po levé straně by měl mít pásku nad pravým kotníkem, protože auta svítí u země. Dobré je nosit i druhou pásku na pravém zápěstí, aby chodci byli dostatečně viditelní,“ uzavírá expert.

O čem píše Drbna.cz

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbaluROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

Dnes, 14:16Je jedním z iniciátorů nedělního protestu v nižší fotbalové soutěži, kdy hráči Opočna a Přepych v...

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než desetDo některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Dnes, 11:34Velikosti škol v Česku jsou velmi rozdílné. Zatímco do těch největších může chodit i víc než tisíc...

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK FischerSkupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Dnes, 10:02Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o