Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Budějcká Drbna

Kolaře čeká velký svátek: Budějovická cyklojízda

pondělí, 16. září 2013, 08:54

Vznikající občanské sdružení CykloBudějovice se tento týden ve čtvrtek rozhodlo uspořádat 2. Budějovickou cyklojízdu a připojit se tak k Plzni, Brnu, Praze a mnoha dalším evropským městům. Celá akce se tak bude konat při příležitosti Dne bez aut.

Budějcká Drbna, mediální partnerka akce, přináší rozhovor s Lukášem Bajtem, jedním z organizátorů tohoto svátku cyklistů.

Jak nápad uspořádat cyklojízdu vůbec vznikl? V čem bude letošní ročník jiný oproti minulému?

„Nápad uspořádat druhou cyklojízdu vznikl až teď v létě. Já mám k cyklistice blízko, jelikož jezdím na kole po Evropě a ještě píšu diplomovou práci na toto téma. Takže jsme se rozhodli založit občanské sdružení, které vznikne po této události. Bude se jmenovat CykloBudějovice. Letošní cyklojízda je jiná v tom, že je poprvé oficiální. Máme povolení od magistrátu i od policie. Doprovod je zajištěn městskou policií, která peloton doprovodí dvěma auty. Rovněž budou na místě pořadatelé ve vestách, kteří budou cyklistům předávat informační letáčky.“

Jakou očekáváte účast?

„Ideální by bylo kolem pěti set účastníků. Zatím je na Facebooku přihlášeno přes 200 osob, ale spousta lidí Facebook nepoužívá. Navíc máme internetové stránky, kde se zájemci mohou informovat.“

Jak to vlastně celé bude probíhat?

„Od pěti hodin by měla být cyklojízda uvedena u Kulturního domu Slavie. Tam se cyklisté dozvědí základní informace. Odtud se pojede okruh dlouhý 8,1 kilometru kolem centra a přímo centrem města. Počítáme, že to potrvá zhruba hodinu a končit se bude opět u Slavie.“

Takže primární cíl cyklojízdy je...?

„V první řadě chceme, aby Budějčáci více jezdili na kole a aby na silnicích fungovala ohleduplnost mezi cyklisty a řidiči. Také chceme upozornit na nedostatky v infrastruktuře pro cyklisty. Ačkoliv se možná zdá, že Budějce jsou na tom dobře, není tomu ani zdaleka tak, jako v zahraničí.“

Jaká dopravní omezení čekají na řidiče?

„Dopravní omezení budou minimální. Naše myšlenka není omezovat řidiče, ale chceme, aby si motoristé zvykali na cyklisty a naopak. Budou muset místy čekat déle na semaforech, ale snad nebudou nijak více podráždění. Minulý rok prý někteří i nadšeně mávali.“

{{banner184}}

Byl nějaký problém v organizaci cyklojízdy?

„Protože jsme chtěli, aby bylo vše legální a oficiální, potřebovali jsme podporu a spolupráci policie. Aby mohli policisté být nápomocni, musí to mít schválené od odboru dopravy. S tím byly trochu ´šachy´, ale nakonec to klaplo. Jediná věc, kterou je potřeba doladit, je to, že městská policie nemůže řídit dopravu, může ji pouze usměrňovat. Proto bude asi potřeba i pomoc státní dopravní policie.“

Říkal jste, že jezdíte na kole po Evropě. Letos jste byl v Dánsku, Švédsku nebo v Německu. Myslíte si, že Budějce mohou být časem taky tak ´bike-friendly´, jako třeba Kodaň nebo Göteborg?

„Mnoho lidí si neuvědomuje, že u nás je to částečně nechutí a malou snahou, ale hlavně špatnou legislativou, která na cyklisty pamatuje pramálo. Když se chce zprůjezdnit jednosměrka, nebo udělat cyklopruh, tak jsou tam strašná omezení. Je možné, že za pět až deset let by se to mohlo zlepšit.“

Pět až deset let je pořád dost dlouhá doba...

„Pokud je řádná legislativa a politická chuť něco změnit, tak je změna možná v takovém časovém rozsahu. Nejde to všechno udělat za jeden rok. Například v Kodani na cyklistické infrastruktuře dnešní podoby pracovali třicet až čtyřicet let. Chce to všechno postupně a začít třeba u takových věcí, jako jsou kolostavy nebo nájezdy na obrubníky.“

Budějcké ulice čekají na novinku - cyklistické piktogramy. Co to vlastně znamená?

„Jsou to obrázky cyklisty se šipkou na silnici, které upozorňují řidiče na větší frekvenci cyklistů na komunikaci. Nedává to nikomu žádná práva ani povinnosti. Jen to působí na řidiče aut, že jezdí víc na středu. Funguje to tak téměř po celé Evropě.“

Systém půjčování kol je běžný v mnoha evropských metropolích (Göteborg)Náměstí v KodaniPruhy pro cyklisty v Göteborgu

O čem píše Drbna.cz

Kvůli viru rybáři v Praze utratili na 120 tun rybKvůli viru rybáři v Praze utratili na 120 tun ryb

Kvůli viru rybáři v Praze utratili na 120 tun ryb

Dnes, 20:16Ve dvou pražských rybnících ve Vinoři se vyskytla kapří herpes viróza. Rybáři tak museli utratit na...

ČSSD má podle Babiše jasně říct, pokud si nepřeje být ve vláděČSSD má podle Babiše jasně říct, pokud si nepřeje být ve vládě

ČSSD má podle Babiše jasně říct, pokud si nepřeje být ve vládě

Dnes, 20:01Pokud si sociální demokraté nepřejí být ve vládě, měli by to jasně říct. Televizi Prima to v pátek...

Klíšťovou encefalitidou se v Česku letos nakazilo zatím 297 lidíKlíšťovou encefalitidou se v Česku letos nakazilo zatím 297 lidí

Klíšťovou encefalitidou se v Česku letos nakazilo zatím 297 lidí

Dnes, 17:54Klíšťovou encefalitidou se letos v Česku nakazilo do konce července 297 lidí. Více než třicet...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o