Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Budějcká Drbna

Železniční přejezd, místo nerovného souboje člověka s vlakem

pondělí, 28. července 2014, 12:05

Každoročně se na území Jihočeského kraje stane několik dopravních nehod na železničních přejezdech, při kterých ve svých vozech či na motorkách umírají lidé. Tyto nehody mívají v drtivé většině fatální následky právě pro řidiče, ale i pro jejich spolujezdce.

Náraz vlaku je tak silný a demolující, že těla lidí ve vozidlech bývají po srážce silně poškozena. Přitom viníkem bývá většinou právě řidič, který vjel na železniční přejezd v době, kdy to pravidla provozu zakazují.

„Nejdůležitější pravidlo: Když svítí červená, řidič zastaví před přejezdem a nepokračuje v jízdě. To platí i v případech, kdy jsou závory zdvižené nebo se zdvihají. Vlak je velký, těžký a vzhledem k velmi dlouhé brzdné dráze i pohybu po kolejích se autu nemůže nijak vyhnout. Auto, a je zcela jedno, zda osobní nebo nákladní, rozhodně není vhodným soupeřem na přetlačování. Bezpečnost je tak vždy na řidiči. Prostě a jednoduše - vlak má vždy přednost,“ říká Václav Kovář, krajský koordinátor BESIPu.

V loňském roce se na jihu Čech stalo na železničních přejezdech bezmála 40 dopravních nehod, při kterých dvě osoby zemřely, jedna byla těžce zraněna a deset osob lehce. Od počátku letošního roku evidují policisté celkem dvanáct dopravních nehod na železničních přejezdech, při kterých čtyři lidé zemřeli a jedenáct utrpělo různě závažná poranění.

Jaká jsou základní pravidla bezpečnosti na železničních přejezdech?

  1. Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
  2. Je jedno, zda se jedná o přejezd pouze s výstražným křížem, světelným zabezpečovacím zařízením nebo dokonce se závorami. Vždy se musí řidič nejprve přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet.
  3. Nikdy nespoléhejte na to, že přejezdová zabezpečovací zařízení stoprocentně fungují. Přesto, že svítí přerušované bílé světlo, vždy se ještě náležitě rozhlédněte, abyste se přesvědčili, že vlak skutečně nejede!
  4. Nepokoušejte přejet přejezd na poslední chvíli, ale zastavte. Tam, kde jsou světla, která blikají, také zastavte a počkejte, až blikat přestanou. Pak teprve jeďte.
  5. Velkou chybou je vjet na železniční přejezd ihned po projetí vlaku, nebo když se závory zvedají. Vždy počkejte, až světla zhasnou. Počítejte s tím, že z druhé strany může jet další vlak, který nevidíte.
  6. Řidič nesmí vjet na železniční přejezd, je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly, dále přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení, sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory. Dále je-li vidět nebo slyšet přijíždějící vlak, a také nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
  7. Řidič nesmí předjíždět na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.
  8. Řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 metrů před ním a za ním.
  9. Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h.
  10. Svíti-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění jet řidič rychlostí nejvýše 50 km/h.

Pokud se dostanete do tíživé situace tím, že vám vozidlo přestane jet zrovna v okamžiku, kdy budete stát na železničním přejezdu, pak musíte vozidlo ihned odstranit mimo trať. Pokud toto nelze učinit, musíte zajistit, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.

„Posádka vozidla musí opustit vozidlo uvíznuté na trati co nejrychleji! Pokud je to možné, pokuste se vozidlo odstranit z jízdní dráhy vlaku. Bezpečná vzdálenost začíná 2,5 metru od osy nejbližší kolejnice. Pokud vozidlo odstranit nelze, zastavte železniční provoz. Pro zastavení železničního provozu z bezpečnostních důvodů, například auto uvízlé na přejezdu, okamžitě volejte některou z tísňových linek 112 nebo 150,“ dodává Václav Kovář.

Operátor vás poté navede ke sdělení čísla přejezdu. Čas, který k tomu bude potřebovat, můžete zkrátit, pokud se již v průběhu volání podíváte na zadní stranu ramene výstražného kříže (přejezd bez světelného zařízení) nebo na zadní stranu světelné skříně. Číslo přejezdu má tvar Pxxxxx a je umístěno na všech výstražných křížích nebo světelných skříních.

Řidiči, nezapomeňte, že vlak má vždycky přednost. Respektujte toto pravidlo a pomozte nám tak zastavit jízdu smrti!

Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky

Foto: Policie ČR

O čem píše Drbna.cz

Finanční správa omezí činnost 33 finančních úřadůFinanční správa omezí činnost 33 finančních úřadů

Finanční správa omezí činnost 33 finančních úřadů

čtvrtek, 19. září 2019, 09:45Finanční správa omezí v prvním pololetí příštího roku činnost 33 finančních úřadů. Úřady budou...

Česka pojišťovna a pojišťovna Generali se do konce roku propojíČeska pojišťovna a pojišťovna Generali se do konce roku propojí

Česka pojišťovna a pojišťovna Generali se do konce roku propojí

čtvrtek, 19. září 2019, 09:42Česka pojišťovna (ČP) a pojišťovna Generali, které v Česku působí v rámci světové pojišťovací...

PRŮZKUM: Půl pro, půl proti. Češi se v názoru na prohlubování evropské integrace neshodujíPRŮZKUM: Půl pro, půl proti. Češi se v názoru na prohlubování evropské integrace neshodují

PRŮZKUM: Půl pro, půl proti. Češi se v názoru na prohlubování evropské integrace neshodují

čtvrtek, 19. září 2019, 09:15Češi jsou rozdělení v názoru na to, zda by se měla dál prohlubovat evropská integrace. Pro větší...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o